torsdag 4. juni 2015

BLOMSTERLOPPEMARKED OG BLOMSTERAUKSJON

HERRENE i HAGEN har vært på noen av årets blomsterloppemarked/auksjoner i Vestfold denne våren.

Først ute var blomsterauksjonen til Larvik Hagelag. Dette var vår første auksjon (vi har tidligere år kun vært på blomsterloppemarked), så vi var ganske så spente på hvordan dette foregikk. Vi møtte opp en halv time før auksjonen skulle begynne. Det er ganske lurt å være ute i god tid, da får du sett hvilke planter det er som skal selges. Vi gikk rundt, og falt for et dvergkastanjetre (og flere andre planter), og det var det visst flere som gjorde. Auksjonen begynte og flere planter gikk under hammeren. Morsom måte å selge planter. Så - VÅRT dvergkastanjetre. Flere interesserte, så budene økte og økte, men tilslutt var det nå vi som stod igjen med høyeste bud. JIPPI - for en glede, treet ble vårt. Det ble i tillegg til dette flere planter som ble med oss hjem, blant annet spansk scilla,  villpeon, bronseblad, prakthjelm samt noen andre planter.

Dvergkastanje





Nestemann ut i rekken var Brunlanes og Stavern Hagelag med sin planteauksjon. Det gikk på samme måte som forrige auksjon, og vi fikk enda flere planter med oss hjem. Billige og store planter. Her fikk vi kjøpt villpeon Paeonia veitchii (ser ut som om den er mørkere enn den vi allerede har, så dette blir spennende.

Paeonia veitchii

Vi trosset værgudene og dro til Tjøme Hagelags planteloppemarked en regnfull lørdag. Dette markedet var nytt for oss, så vi var litt spente på hvordan det var. Å for en glede, ikke så mange mennesker, men desto flere planter. Store, flotte og deilige planter.

Nøtterøy og Tønsberg Hagelag arrangerte sitt årlige planteloppemarked søndag. Her har vi vært tidligere år, så vi visste at vi kunne komme over noen godbiter her. Og - som sagt så gjort, vi fikk tak i både pepperrot, bjønnrot og diverse andre planter før vi satt oss i bilen og dro til neste planteloppemarked.

Diverse Hosta


Stokke Hagelag arrangerte sin Hagens dag på Stokke Bygdetun samme dag som Nøtterøy og Tønsberg Hagelag hadde sitt planteloppemarked. Vi har også fått med oss Stokkes Hagelag plantesalg tidligere år (de pleier å selge store georgineknoller hvert år). I år hadde de en annen vri på sitt arrangement, hvor de hadde fått andre deltagere med sine stands, blant annet Knatten Fruktgård, Corines Tomater, Pionhagen samt flere andre. Det ble solgt kaffe, vafler, is, rømmegrøt og pølser. Vi fikk til og med musikk "til arbeidet" da et korps kom marsjerende (det var visst åpning av vognskjulet på Bygdetunet samme dag). Solen skinte, og det krydde av folk, nesten som et sydlandsk marked. Alt i alt en vellykket dag.

Diverse Høstormedrue


Revebjelle, Spansk Scilla, Lammeøre og Humleblomst.


Vi kjøpte også en del urter på alle disse markedene, så nå har vi spansk kjørvel, ramsløk, diverse mynter, løpstikke bjønnrot, hvitløk og andre urter som venter på å bli plantet.


Kvann, Pepperrot, Løpstikke, Spansk Kjørvel, Ramsløk, Humle, Mynte og Hvitløk. Nam-nam.

Sandefjord Hagelag arrangerer sitt Blomstermarked i Bytunet lørdag 6. juni. Markedet starter kl. 10.00.

De kommer til å selge blant annet Hvit Agurkurt, Ringblomst, Sommer-Rudbeckia, Hageklarkia, Cosmos og mange fler. De har tomater og spisspaprika, og kolonilotten bidrar med jordskokk. Andre har kommet med ramsløk, hosta, iris og dagliljer. 
De tar også med Butikken sin med undervanningsmatter, gjødsel og frø. 

Kaffesalget er det «Bønna» som står for i år. 

Nytt er loddsalg med fine gevinster.

Har dere vært på mange blomsterloppemarked/auksjoner i år?

6 kommentarer:

  1. Wow, så mange spennende planteloppemarkeder og planter dere har fått tak i. Haugesund hagelag hadde på tirsdag, i et begredelig drittvær, men faktisk med like godt salg som i fjor i supervær. Jeg fikk nå med meg litt, men ikke på langt nær så mye og så flott som dere. Det står litt mer om det på bloggen min.
    Hilsen Ingeborg fra fruhaldshage.blogspot.com

    SvarSlett
  2. Spennende med planteloppemarkeder! Vi hadde planteauksjon her i det lokale hagelaget i slutten av mai. Det ble salgsrekord og veldig mange folk og spennende planter. Det har vi hvert år i slutten av mai, så dere er hjertelig velkomne til neste år :)

    SvarSlett
  3. WOW, misunner dere det dvergkastansjetreet! Jeg er med i styret i Ullensaker hagelag og vi skal ha hagemarked med plantebytte og auksjon 14. juni. Der pleier det å være mye spennende, og jeg gleder meg!

    SvarSlett
  4. Den kastanjen har jeg også stått og beundret på et hagesenter.
    Men den var grisedyr, og det ble ikke til at jeg kjøpte den. Angrer litt når jeg ser den igjen nå.

    SvarSlett
  5. Wow! Imponerende hvor mange planteloppemarked dere har fått med dere i år! Jeg har ikke lykkes å komme meg på et eneste ett ;-)
    Den kastanjen var vakker!

    SvarSlett
  6. Utrolig hva dere rekker. Jeg har hatt planer om å delta på hageloppemarkeder hvert år, men det har nesten alltid vært noe annet som har skjedd disse dagene. Da katalogen over hagelagets aktiviteter kom i vinter tenkte jeg at jeg skulle plotte de aktivitetene jeg ville delta på inn i kalenderen, men det ble med tanken. Når jeg ser alt det flotte dere har kjøpt angrer jeg dypt. Neste år blir det skjerpings. Da skal jeg gi dere konkurranse, for jeg ser vi kanskje tilhører det samme hagelaget. Lykke til med plantene.

    SvarSlett